En dag i livet med et nyoppstartet bedrift

I dag: Viktigheten med å levere et godt tilbud

Jeg kan jo mulig være den eneste som slit/le/krangler med sin nye bedrift.

Dagens rival: Microsoft Word.

Først av alt – selvfølgelig finnes det flere versjoner av Microsoft Office 365. Burde jeg ha visst… Men jeg trengte Word, så da kjøpte jeg den første jeg fant.

Det som forundrer meg er brukergrensesnittet til de store programvareselskapene. Det gjelder Adobe, Microsoft og Google…

Har du noen gang prøvd å avslutte Adobe-lisensen din? Nei? Det har jeg – det tok meg 3 timer på Google, 2 timer med kundestøtte i India (det kunne kanskje gått raskere hvis vi hadde forstått hverandre) og endte opp med å kjøpe en ekstra Adobe Stock-lisens – men det er en annen historie.

Tilbake til Word.

Ja, jeg hadde nok kjøpt feil versjon. Den var kun tilgjengelig online, ikke som app.

Så hva gjør man? Man oppgraderer. Hva gjorde jeg? Jeg kjøpte en ny versjon… Så da hadde jeg to lisenser i ett år!

Men her er et plusspoeng til Microsoft – en hyggelig e-post til kundestøtte, og jeg fikk kansellert den ene.

Det har faktisk gjort meg litt mer positiv til Word.

Inntil jeg måtte sette opp mitt første tilbud! Ikke misforstå meg, det var fantastisk å kunne skrive mitt første tilbud – men som grafisk designer kan jeg ikke bare sende en enkel, hvit Word-dokument. Den må designes, gjøres attraktiv, oversiktlig og enkel å forstå for kunden.

Og det virker som om Microsoft ikke har tenkt på det i det hele tatt!

Å skrive tilbud i seg selv er ikke akkurat en dans på roser. Hvor lang tid tar det å utforme en ny merkevare? Den gamle sjefen pleide alltid å si: “Hvor mye koster en bil?” Umulig å svare på.
Så det tar litt tid å meisle ut et solid tilbud. Men det meste av tiden – faktisk det aller meste – går med til å “designe” selve tilbudet. Og her dukker det opp et spørsmål: Hvorfor virker det som om det kun er folk med indisk aksent som besitter løsningen på mine problemer på YouTube?

Apropos, her er malen du kan boltre deg med i Word. Min favoritt? Business Paper. Men hvilken forretningsverden har de i tankene? Blåfarge-mafiaen?
Men heldigvis finnes det et hav av bedre valg online: https://create.microsoft.com/en-us
Her har de iallfall klart å krysse veien til det 21. århundret.

Men jeg skulle jo skape min egen stil! Så da måtte jeg starte helt fra bunnen av. Først og fremst, det er viktig å vite at det er forskjell på Word for Windows og Word for Mac. Overraskende nok er alle Word-guruer fra India fan av Windows-maskiner, men jeg sitter med Mac…

Etter mye fram og tilbake, fikk jeg faktisk forside på plass. Ikke verst, eller hva? Jeg mener, en innbydende forside er viktig, en som gjør det krystallklart hvem dette tilbudet kommer fra. Og det skader absolutt ikke å flaunte litt med det flotte du kan skape, ikke sant?

Men da går vi over til hva tjenester i konsulentbransjen faktisk koster. En ting er selvfølgelig timeprisene – og hvis kunden hadde bestilt 10 timer fra meg, da hadde det vært en walk in the park å sette sammen et tilbud. Men vanligvis ønsker kunden et sluttresultat, og det er opp til leverandøren å finne ut hvordan man best mulig når dette målet.

Så her adopterte jeg noen triks fra de smarte programleverandørene. Nei, det handler ikke om å skape et så komplekst tilbud at ingen forstår noe… men kanskje det også kan være en strategi?

Å segmentere leveransen etter omfang, slik at kunden selv kan plukke og velge etter behov (og budsjett, selvsagt). Så enkelt som å bestille kaffe: liten, medium eller stor 😉
På den måten kan jeg skyte ballen tilbake til kunden. ⚽

Til slutt fikk jeg på plass mitt første tilbud. Jeg er ganske fornøyd med resultatet, og jeg mener virkelig at visuell kommunikasjon er minst like viktig som innholdet.